Vstup pouze v pracovním. Technologie pomáhá prodávat české montérky do světa
V devadesátkách se z Jenče u Prahy snažili prodat montérky českým řemeslníkům, teď je z lokální firmičky panevropský hráč, který zaměstnává víc než tisícovku lidí a dosahuje obratu šest miliard ročně. Díky vydařené sérii zahraničních akvizic i vstupu ruského investora rozprostřel síť svých poboček do čtrnácti zemí, prodává dokonce na víc než šedesáti trzích a aktivní je na čtyřech kontinentech.
A právě kvůli tak rozsáhlé expanzi musela jenečská Cerva Group svůj byznys rychle postavit na stabilních digitálních základech, jinak by se jí začal bortit.
„Odlišné trhy s sebou nesou specifické požadavky partnerů, velkoobchodních distributorů, ale i zákazníků, na které jsme se museli naučit okamžitě reagovat,“ říká výkonný ředitel Cerva Group Miroslav Rous. Firma, která vyvíjí a vyrábí pracovní a ochranné oděvy i pomůcky, přitom digitalizaci dotáhla až během pandemie. A byl to fofr.
„Digitalizace byla nezbytná, aby náš obchod na jednotlivých trzích netrpěl. Teď konečně mluvíme se světem jednotným jazykem a vše si řídíme z Česka,“ dodává Rous.
Data o kompletní nabídce produktů totiž na weby a do e-shopů všech obchodních partnerů tečou z databáze, kterou spravuje český tým v Jenči. V portfoliu Cervy je přitom 365 všemožných ochranných prostředků, od neprořezných kalhot, rukavic, přileb, na stovky metrů viditelných Hi-Vis souprav až po chemické obleky odolávající radioaktivním částicím.
Softwarové řešení muselo zákazníkům na webech všech partnerů umožnit výběr podle různých parametrů, ať už je to barva, styl, velikosti, ale také míra ochrany. Umět jim vysvětlit, co každý produkt umí, jak správně funguje i jaké mezinárodní certifikace splňuje. „U každého produktu jde o množství dat i dokumentů a ty jsme museli začít někde shromažďovat,“ vysvětluje marketingový ředitel Cerva Group Petr Meidl.
A původní řešení přestalo vyhovovat. „Cokoliv jsme chtěli změnit, bylo zdlouhavé, těžkopádné, větší změna webu téměř nemožná. Data jsme museli shromažďovat v transakčním systému, který na to není stavěný. Proto jsme pořídili SAP Commerce Cloud, udělali strom a začali stavět úplně novou databázi,“ doplňuje Meidl.
Po dvou letech příprav firma spustila moderní a plnohodnotný webový katalog s obsáhlou databází produktů, které si zákazník může třídit podle všemožných parametrů a následně si je objednat nebo koupit na prodejně u autorizovaných distributorů kdekoliv na světě.
Týmu z Jenče systém od SAPu umožňuje dostat aktuální data na e-shopy a weby rychle, v různých jazycích. „Obchodníka spárujeme s naší databází, nahrají se mu informace, dokumenty i obrázky. Když změníme text, tak se mu automaticky aktualizuje a on nemusí dělat nic,“ popisuje Meidl.
Jednou z výhod německého dodavatele podnikových systémů je síť partnerů, kteří firmám pomůžou s implementací softwaru SAP a následně se v režimu 24/7 postarají o jeho správu. „To jsme využili bezezbytku,“ podotýká Meidl.
SAP Commerce Cloud je agilní platforma pro elektronické obchodování vytvořená hlavně pro větší podniky. Dá se ale škálovat a přizpůsobit specifickým potřebám. Cerva Group navíc už několik let používá podnikový ERP systém SAPu a také cloudový systém C4C pro řízení vztahů se zákazníky a získávání zpětné vazby. „Teď se nám to propojilo v jeden perfektně fungující ekosystém," pochvaluje si Miroslav Rous.
Firma navíc využije škálovatelnosti a Commerce Cloud posune o další level výš spuštěním nového B2B systému. „Představte si 4000 aktivních partnerů v pěti zemích a každý potřebuje vidět a prodávat něco jiného. B2B systém nám umožní v databázi na webu daného obchodníka v jakékoli zemi cíleně zobrazit jenom to, co chceme my, za cenu, kterou mu ukážeme, v reálném čase. Našim obchodním partnerům zase umožní mít přehled o množství zboží skladem a v případě, že zboží na skladě není, dokonce predikovat jeho dodání na hodiny,“ popisuje výkonný ředitel Cerva Group plány na následující měsíce.