Siko trhá rekordy. Je třeba umět rychle reagovat na změny, říká Tomáš Vala

Valovi rozjeli své podnikání před více než 30 lety doslova z obýváku. Dnes je jejich rodinná firma Siko největším českým prodejcem koupelnového vybavení a kuchyní. Rok 2021 zakončila s obratem 5,1 miliardy korun a ziskem EBITDA 540 milionů korun, což jsou rekordní výsledky za tři dekády její existence.

A šéfa Tomáše Valu to stálo vlasy. „Když v červenci obchodní ředitel jen tak naťuknul, že by bylo fajn pololetní skvělé hospodářské výsledky zdvojnásobit, tak mi to přišlo jako utopie. Nicméně jsem neuváženě napsal, že pokud bychom tuto výzvu dali, tak se rád ostříhám dohola…," vysvětluje ředitel rodinné firmy Siko.

Utopie se stala realitou, hranice pětimiliardového obratu padla a vlasy musely pryč. Tuhle oběť ale Tomáš Vala přinesl rád, i když příště prý raději slíbí něco jiného.

Lví podíl na rekordním růstu má digitalizace, do které Siko začalo šlapat už před covidem. Valovi mají jasnou dlouhodobou strategii, kterou postupně naplňují, a 150 investovaných milionů se rychle vrací. „Digitalizovat jsme začali před pěti lety a finální fáze se sešla s příchodem covidu. I díky tomu jsme se dokázali během pár dní přesunout online. Český e-shop nám za rok 2020 narostl o 100 procent a slovenský o 200 procent,“ říká Vala.

V roce 2021 už víc než polovina tržeb přicházela právě z e-shopu. „Rozvíjíme e-commerce aktivity nejen ve střední Evropě. Při rozvoji na další trhy nám výrazně pomáhá SAP commerce řešení pro e-shop, které zjednodušuje zahraniční lokalizaci," podotýká Vala.

Firma pracuje i na zefektivnění firemních procesů pomocí systému ERP a na vylepšení péče o zákazníka prostřednictvím strategie CRM. V obou případech se opět opírá o řešení od technologické společnosti SAP. „Siko je jedním z našich nejstarších zákazníků a také jedním z průkopníků digitalizace v Česku. Umí skvěle pracovat s daty, a to firmě pomáhá neustále zlepšovat zákaznický zážitek," říká generální ředitelka SAP Česká republika Hana Součková.

Rodinná firma z Čimelic sází i na automatizaci, kterou využívá například v marketingu. „Usilujeme o to, aby zákazník viděl personalizované, prediktivní nabídky ve správný čas a napříč všemi marketingovými kanály, které využívá,” přibližuje šéf firmy.

Digitalizace nám umožňuje denně měnit ceny dle konkurence, říká šéf SIKO Tomáš Vala. Poslechněte si podcast:

V rámci automatizace Siko na všech klíčových prodejnách zprovoznilo platební automaty, a to nejen pro online zakázky, ale i pro dodatečné vyzvedávání offline. A chystá se další velká investice - v plánu je automatizovaný sklad za 150 až 200 milionů korun.

„Čím dál větší podíl našich tržeb se přesouvá do e-shopu. A potřebujeme na to být připraveni. Většina našich produktů je těžká a objemná a jejich logistika se musí dělat manuálně. Ale pak je asi 30 procent zboží, kde by nám automatizace pomohla. Chceme proto začít používat bezobslužné balicí linky, přepravníky a zakladače do regálu,“ prozrazuje Vala.

Všechny tyto kroky mají zvýšit efektivitu firmy, aby byla schopná konkurovat globálním hráčům.„Digitalizace hraje klíčovou roli v expanzi na zahraniční trhy a pozitivně ovlivnila i náš vstup na francouzský e-commerce trh prostřednictvím e-shopu Livea.fr,” říká Tomáš Vala.

Ve francouzské společnosti koupila česká firma v roce 2020 za desítky milionů korun menšinový podíl, který na podzim 2021 proměnila v podíl většinový. Internetový obchod s obratem kolem půl miliardy korun se přitom řadí mezi pět největších e-shopů s koupelnovým vybavením ve Francii.

„Je to firma se startupovým myšlením. Pro nás je to nesmírně inspirativní a obohacující spolupráce. Vytrhují nás z komfortní zóny velké a zavedené firmy. A přinášejí nám osvěžující pohled na fungování byznysu,“ popisuje šéf české rodinné firmy.

Siko roste i díky loňské investici do firmy Swiss Aqua Technologies, která dodává patentové výrobky a technologie na úsporu vody a odstraňování vodního kamene do více než 50 zemí světa. Česká společnost v ní za 150 milionů korun získala 80% podíl. A v současnosti tak dobývá svět například s nejúspornější toaletou na světě, která radikálně šetří spotřebu vody na splachování.

Nic z toho by ale podle Valy nebylo možné bez digitalizace, kterou už má Siko vepsanou do DNA. Díky jasnému plánu firma ví, co má dělat a může s transformací pokračovat i v těžších časech. „Chceme vytvářet digitální inspiraci pro celou Evropu. Naše firma je na trhu přes 30 let. Přál bych jí, aby tady byla ještě dalších 300 let, ale k tomu je potřeba umět rychle reagovat na změny v byznyse a zákaznickém chování. A to nám umožňuje právě digitalizace,” uzavírá Vala.

Směr dalšího stoupání: