Aby měl zaměstnanec chuť s technologiemi pracovat, musíte mu k tomu vytvořit prostředí, radí Kouřil z O2

Digitalizace prostupuje do všech firem, ale sebelepší technologie vám nepomohou, pokud se nebudete věnovat i lidem. Na tom se shodli Tomáš Kouřil, finanční ředitel a člen představenstva O2, a Hana Součková, generální ředitelka SAP Česká republika, kteří spolu debatovali ve Forbes BrandVoice podcastu.

„Když budu mít manažera logistiky, který nebude vybavený technologií a bude trávit většinu své práce na nějakých administrativních činnostech, tak za mnou těžko přijde s tím, že chce interně vyrobit robotickou linku, která nám bude programovat a balit čipy,“ přemítá Kouřil.

Sám zažil opačnou zkušenost. „U nás jsem viděl, že naši zaměstnanci do toho naopak chuť mají a sami za mnou přišli s tím, že by rádi využívali nový SAP. Nejdříve je ale potřeba jim vytvořit tu atmosféru, aby měli chuť něco takového dělat, a tou technologií je vybavit.“

S Hanou Součkovou se shodl na tom, že nástup technologií stejně vždy úzce souvisí s lidskou složkou a nezahrnuje jen zavádění vymožeností typu umělé inteligence. „Možná se to nezdá, ale pokud chceme zvládnout digitalizaci a přitom k tomu nebudeme mít připravené dovednosti našich zaměstnanců, tak celý proces skončí na půli cesty,“ prohlásila.

Podle Tomáše Kouřila by na prvním místě měl stát zákaznický zážitek doplněný digitálními prvky, nikoli naopak. „Pořád doufám, že lidský rozměr bude hrát primární roli a digitalizace bude jen doplněk, který má zážitek zákazníka posunout,“ vysvětluje.

Moderátorka Nela Vítová, Hana Součková ze SAP a Tomáš Kouřil z O2

Co se týká konkrétních příkladů oblastí, v nichž nám může umělá inteligenci pomoci, Součková zmiňuje například personalistiku, která je pro člověka časově hodně náročná. I proto se SAP spojil s Microsoftem a společně se budou věnovat oblasti náboru.

„Zaměstnanci personálních oddělení se díky novinkám, které připravujeme, budou moci znovu plně věnovat zaměstnancům a nedělat tolik administrativní činnosti, se kterou jim pomůže právě AI. A zároveň vám může pomoci s nasměrováním k výběru toho správného člověka, což může být do budoucna velká výhoda,“ přibližuje.

Z hlediska O2 podle Kouřila v poslední době umělá inteligence dokázala pomoci s nejrůznějšími algoritmy na doporučování a optimalizaci nebo pohánět nástroje pomáhající s online marketingem.

„Z mého pohledu je nejdůležitější se nedívat na digitalizaci tak, že něco, co už dneska funguje, převedeme na nový systém. Hledat inovaci v tom, že mi teď nějaký přístroj počítá rychleji nebo že mi něco funguje lépe, není správně. Součástí digitalizace jsou jednotlivé procesy, které mají svoje ukazatele výkonnosti,“ líčí Součková.

A nabízí příklad z oblasti logistiky. „Tu v O2 nedávno ve velkém transformovali, teď třeba dokážou efektivněji řešit vratky, strukturu skladu a skladových zásob. To by měly být hlavní metriky pro měření úspěchu,“ tvrdí ředitelka SAP.

Jak se firmy v roce 2023 musí přizpůsobit digitalizaci, aby nezaspaly? Je možné uspět bez využití umělé inteligence? A jaké konkrétní procesy lze dnes optimalizovat, aby měli zaměstnanci více času na hlavní náplň své práce? Poslechněte si další Forbes BrandVoice podcast.

Směr dalšího stoupání: