AI jako kompas, ne autopilot: Výběr talentů vyžaduje intuici, shodují se Notino a SAP
Talent vyhrává zápasy, ale týmová práce a inteligence vyhrávají mistrovství. Téma, které si v novém Forbes BrandVoice podcastu vzali na mušku Michal Daniel z Notina a Hana Součková ze SAP Česká republika, rezonuje nejen ve sportu, ale i v byznysu. Jak objevit, změnit a udržet talent tak, aby se stal konkurenční výhodou? A jaké nástroje a přístupy pomáhají firmám i jednotlivcům uspět? To se dozvíte v diskusi o firemní kultuře, technologiích a mindsetu budoucnosti.
Podle Michala Daniela, chief people & legal officera společnosti Notino, je při výběru nových zaměstnanců klíčové zaměřit se na jejich schopnost adaptace. V rychlém světě e-commerce je důležité, aby zaměstnanci byli flexibilní a otevření novým věcem. „Jediná jistota je změna,“ říká Daniel v podcastu Forbes Brandvoice na téma talentu v zaměstnání.
Notino, dříve známé jako Parfums.cz, se mění opravdu rychle. Firma už dávno přerostla hranice Brna. Dnes působí ve 27 zemích, zaměstnává více než tři tisíce lidí, má 35 milionů zákazníků a hlásí obrat téměř čtyřicet miliard korun.
Od náboru do důchodu
V rozvoji mu pomáhají i systémy od společnosti SAP. „Snažíme se našim klientům odlehčit od té práce, která je opakovatelná, standardizovatelná a která nám vlastně zabírá hodně času,“ popisuje generální ředitelka SAP Česká republika Hana Součková s tím, že firma dodává služby, které pokrývají celý životní cyklus zaměstnance. „Interně tomu říkáme od hire to retire, tedy od náboru do důchodu,“ dodává.
Jedním z hlavních faktorů pro udržení a další rozvoj talentu ve firmě je podle Daniela autenticita a silná firemní kultura. „Jde o vášeň a nástroje. Lidi k rozvoji talentu nedonutíte; jen asi dvacet procent motivace je externí, zbytek je interní motivace. My chceme lidem dát vizi, silnou kulturu a hodnoty. Každý, kdo je motivovaný, se tak může realizovat. My jim k tomu ale musíme dát nástroje,“ říká.
Mindset generace Z
„Důležitý je také mindset, že za svůj talent a tím pádem i za svůj rozvoj je zodpovědný sám jedinec, ne jeho manažer,“ říká Součková. Vidět je to podle ní například na nejmladší generaci.
„My máme přes dvacet procent zaměstnanců z generace Z, kteří už přicházejí s jasným nastavením, že je to v jejich rukách a že si to chtějí řídit. A myslím, že je to správně. Oni nejlépe vědí, co je motivuje, čemu chtějí věnovat svůj čas a energii,“ dodává.
Pokud vás zajímá, jaké další vlastnosti jsou u rozvoje zaměstnanců důležité nebo jak systémy SAP využívají umělou inteligenci pro výběr vhodných kandidátů na zaměstnání či jejich další rozvoj, pusťte si celý Forbes BrandVoice podcast .
Dobře si rozmyslet, co vlastně chci
Nejde o nijak vzdálenou vizi, už teď existují konkrétní příklady, kdy zaměstnanci dostávají od umělé inteligence návod na to, co ještě nabídnout zákazníkovi, aby se obchod podařil.
Podle odborníků je ale důležité dobře si vybrat. Populární ChatGPT by také dokázal v řadě situací pomoci, ale jeho odpovědi nebudou tak fundované.
„Modelů a asistentů je dneska celá řada. Je potřeba si uvědomit, co má být jeho úkolem. Jestli od něj očekáváme hloubkovou analýzu, shrnutí, nebo vytvoření best practices,“ říká Hana Součková.
Každý jazykový model má totiž silnější, ale i slabší stránky. Špatná volba by pak firmě logicky nepřinesla očekávaný výsledek a umělá inteligence žádanou přidanou hodnotu.
„SAP Joule je zaměřený na podnikové aplikace a ekosystém SAP, má přímou integraci se stávajícími nástroji, a je tedy hluboce propojený s klíčovými firemními systémy,“ popisuje Milan Kryl, SAP vývojář Consulting Company Novasoft, která pilotní projekt ČD Cargo pomohla zrealizovat.
„To mu umožňuje poskytovat odpovědi na základě živých dat a v kontextu konkrétních podnikových procesů, což dovoluje snadnější implementaci přímých akcí, jako je vytváření workflow nebo generování reportů na základě aktuálních dat,“ doplňuje Kryl.
Výsledné aplikace tedy umí řešit široké spektrum činností, od práce s dokumenty až po generování popisků produktů na základě fotografií. „Z našeho pohledu tam neexistuje omezení, liší se jenom priority,“ dodává Milan Kryl.
Jeden master vládne všem
SAP perfektně využívá toho, že disponuje největším množstvím důsledně anonymizovaných podnikových dat, na kterých své jazykové modely cvičí. „Myšlenkou, která stojí za SAP Joule, je, aby se stal masterem všech asistentů, aby například propojoval všechna živá firemní data, dal jim tu správnou hodnotu,“ říká Hana Součková.
Objevovat nové možnosti, jak zefektivnit své fungování, je teď lákadlem pro všechny. „Nasazení asistentů je atraktivní nejen díky tomu, že je to trend. Firmy mají pocit, že by jim mohl ujet vlak. A ten se zrovna začíná rozjíždět. Kdo nebude AI pro vývoj používat, tak mu opravdu ujede,“ podotýká Milan Kryl z Novasoftu.
„Z pohledu manažerů a klíčových uživatelů jsou očekávání na úrovni generativní AI typu GPT nebo Copilota, potenciál je ale mnohem vyšší, a především využití je specializovanější. Důležité je nebát se to vyzkoušet a nečekat, až to udělá někdo jiný. Tisíckrát se spleteme, ale tisíckrát poskočíme kupředu. Ta zkušenost samotná je vždy ohromně cenná,“ doplňuje Vladimír Výborný, zkušený expert na digitalizaci či implementaci firemních systémů a konzultační ředitel BiQ Group, pod kterou CC Novasoft spadá.