Zahrát na notu udržitelnosti. Coldplay ukazují cestu zábavnímu průmyslu

Když si v roce 2019 reportér BBC Colin Peterson v interview rýpl do frontmana britské hudební skupiny Coldplay Chrise Martina otázkou, jak je těžké být ekologickou kapelou a dělat přitom globální tour, Martin reagoval překvapivým oznámením, že kapela se nevrátí na pódia, dokud to neudělá způsobem, který bude nejen udržitelný, ale i "aktivně prospěšný pro životní prostředí".

„Živá hudba je globálním odvětvím, které přináší radost miliardám lidí po celém světě, ale umělci a fanoušci nyní čelí skutečnosti, že koncertní vystoupení mají dopad na životní prostředí,“ vysvětloval Martin.

Od tohoto příslibu uplynuly skoro tři roky a Coldplay jsou znovu na turné. Během něj chtějí na 46 zastávkách snížit přímé emise o padesát procent oproti poslední šňůře před pěti lety. Pomůže jim v tom i mobilní aplikace, kterou speciálně pro turné vyvinul technologický gigant SAP pro iOS i Android.

Show Music Of The Spheres pohání obnovitelná energie. Část vyrábí dokonce fanoušci svým pohybem po speciální podlaze v některých částech stadionů i na ploše, kde se tančí nebo skáče. Podlaha je poskládaná z dlaždic, které mění kinetickou energii na elektrickou. Kapela chce také snížit spotřebu vody na koncertech a minimalizovat odpady i využívání plastových kelímků a lahví – pije se z recyklovatelných a znovu využitelných plecháčků.

Veškeré zboží na koncertech je z udržitelných zdrojů, za každou prodanou vstupenku bude zasazen jeden strom, kapela používá pouze letadla s udržitelným leteckým palivem a také přesun techniky mezi koncerty se řeší co nejšetrnějším způsobem. Coldplay navíc věnují 10 % všech příjmů na podporu globálních ekologických a sociálně prospěšných projektů.

„Náš záměr jsme s odborníky na životní prostředí konzultovali dva roky,“ říká frontman skupiny. A klimatologové a výzkumníci z britské univerzity Imperial College London jsou ze spolupráce s jednou z největších kapel nadšeni. Celé turné sledují a jeho dopady budou vyhodnocovat.

„Na svém posledním turné měli Coldplay ohromujících pět milionů fanoušků. Se svým environmentálním poselstvím tak můžou oslovit obrovské množství lidí a ukazovat cestu té části společnosti, ke které je pro klimatické vědce obtížné se dostat,“ vyzdvihuje přínos partnerství Jem Woods z univerzitního Centra pro environmentální politiku.

Výrazně Coldplay brnká na svědomí milionů svých příznivců i prostřednictvím volně dostupné aplikace. Ta má spoustu interaktivních a zábavných funkcí, ale zároveň povzbuzuje fanoušky, aby cestou na místa koncertů využívali nízkouhlíkovou dopravu, dokonce jim sama nabízí nejlepší environmentální postupy a tipy, jak se v rámci koncertu chovat. Fanoušci mohou zadat různé typy dopravy a okamžitě vidí, jakou uhlíkovou stopu cestou vytvoří. A když nakonec zvolí přepravu s nejnižší uhlíkovou stopou, získají odměny, například v podobě slevy na nákup v e-shopu kapely.

Pro tvůrce aplikace, společnost SAP, to není první aktivita v zábavním či sportovním průmyslu. Na digitální technologie si sáhly velké značky včetně NBA, Women's Tennis Association či globální popové skupiny Now United. Slavný Cirque du Soleil Entertainment Group se SAP Innovation Center Network zkoumá i využití rozšířené reality pro dokonalejší zážitek publika.

Téma udržitelnosti u Coldplay významně koresponduje se závazkem společnosti – stát se uhlíkově neutrální ve svých vlastních provozech do roku 2023 či převést svůj vozový park, čítající 27 tisíc aut, na bezemisní vozy. „Chceme jít příkladem, motivovat a ukazovat, jakým způsobem snižování emisí uchopit. Proto pokusit se změnit myšlení milionů fanoušků Coldplay díky naší aplikaci vnímám jako velkou příležitost a ideální formu spolupráce,“ říká Hana Součková, generální ředitelka společnosti SAP ČR.

Vizí technologického hegemona, který 30 let působí i na českém trhu, je vytváření sítí inteligentních a dlouhodobě odpovědných firem. A pomáhat jim s plněním cílů souvisejících s udržitelností a klimatem tak, jak umí nejlépe – softwarově. Se čtyřmi sty tisíci zákazníky už je to pořádná síla k pootočení kormidla a změně kurzu ke snižování zátěže pro životní prostředí.

Směr dalšího stoupání: