Jak "zavěsit" pomocí technologií. Digitalizace pomáhá vítězit v byznysu i ve sportu

„Je to dokonale promazaný stroj. Obrovský byznys a zároveň obrovská show, což souvisí i s penězi, které se tady kolem toho točí," prohlašuje o severoamerické basketbalové lize NBA český rozehrávač Tomáš Satoranský.

„Padá nejvíc bodů v historii NBA, říká se, že i tempo je asi největší, je to momentálně asi nejdynamičtější soutěž na světě,“ vyprávěl v rozhovoru pro Forbes v roce 2019, kdy v NBA padla rekordní částka za televizní práva, za která televize ESPN a TNT daly ročně 50 miliard korun.

Pak ale přišel covid. Roztočený sportovní stroj bylo třeba udržet v obrátkách, ačkoliv se týmy přesunuly do izolované bubliny a tribuny osiřely. Fanoušci v halách jsou přitom pro ligu zásadní, generují zhruba 40 procent veškerých příjmů. „Diváci se musí neustále bavit, takže se v hale vymýšlí všechno možné. Kluby jsou přesvědčené, že fanoušci platí hodně peněz za lístky, takže musí dostat tu nejlepší show," potvrzuje Satoranský.

Jenže příjmy začaly rychle klesat a diváci si odvykali sledovat sport v televizi. Best show bylo najednou potřeba doručit do obýváků. A znovu proměnit fanoušky ve fanatiky, byť digitální.

A tak se na tribunách objevily pět metrů vysoké LCD obrazovky, ze kterých diváci moli sledovat utkání na dálku. Hráči je viděli kolem sebe, lidé mohli společně fandit, dělat mexické vlny, komunikovat mezi sebou. „Když fanoušci nemohli být v arénách osobně, zaměřili jsme se na to, abychom jim hru přiblížili inovativním způsobem," říká Sara Zuckert, která v NBA řídí projekt Next Gen Telecast.

A nešlo rozhodně jen o virtuální účast na zápasech. Ke všem televizním divákům proudily miliony dat a statistik, aby každý z nich mohl mít dál pocit, že je na basketbal špičkovým expertem a mohl se o něm bavit na vysoké úrovni se svým sousedem nebo kolegou v práci. „Vedou se tady statistiky úplně o všem, Američané jsou tím posedlí," podotýká Satoranský.

Pokročilá datová analytika umožňuje divákům nejen sledovat základní údaje ze hry, ale pochopit i strategii, nahlédnout do zákulisí týmů a dozvědět se vše o jejich oblíbených hvězdách.

„NBA poskytujeme 4,5 biliardy datových kombinací pro různé statistiky, což nám všem pomáhá být o něco chytřejší a víc rozumět hře i jejím složitějším detailům," popisuje Ryan Somers, šéf globálního sponzorského týmu společnosti SAP, která je dlouhodobým partnerem NBA pro dodávání veškerých statistik. „Pomáháme lidem být blíž sportu, který milují," dodává Somers. Právě SAP společně s dalšími partnery dodává do soukolí NBA technologické řešení, které tohle všechno zajišťuje.

„NBA je "live business", takže i informace musí být live. O tom to celé je," říká komisionář NBA Adam Silver. „Jde přitom o obrovské množství dat, které je třeba přeložit tak, aby jim fanoušci porozuměli. SAP vzalo veškeré statistiky za posledních 70 let a "přechroupalo" všechna ta data do živé databáze, kterou si fanoušci mohou přizpůsobit a vyhledat si přesně to, co chtějí vědět," popisuje Silver.

Gigantický statistický ekosystém vznikl už před pandemií a v době, kdy bylo třeba maximálně vylepšit virtuální zážitek u televizí, byli diváci dál dokonale zásobování informacemi. „Když roste angažovanost diváků, roste i náš byznys," ví dobře Adam Silver.

Vedení ligy mělo od fanoušků neustále zpětnou vazbu a vědělo, co má vylepšovat. Postaral se o to systém společnosti Qualtrics, kterou SAP koupil v roce 2018 za 8 miliard dolarů. Firmám tenhle systém pomáhá sbírat, měřit a analyzovat zákaznickou zkušenost i spokojenost zaměstnanců, NBA díky němu věděla, co chybí divákům, ale i hráčům izolovaným v bublině.

„Partnerství s SAP má pro nás i další význam. Naše rozpočty jsou nám předkládány prostřednictvím jejich systému a my můžeme náš byznys sledovat v reálném čase a dělat okamžité změny. Využíváme to na denní bázi. I když zrovna cestuji, mám díky programu SAP neustále přehled o veškerých výdajích - rychle, přehledně, online," pochvaluje si komisionář NBA.

„SAP poskytuje end-to-end řešení pro celou NBA," dodává Silver k strategickému partnerství, které trvá už od roku 2012 a bude dál pokračovat. Vloni se vedení zámořské soutěže dohodlo se SAP na dalším posílení globálního sportovního a mediálního byznysu.

Platforma RISE with SAP má usnadnit probíhající vývoj a pomoci NBA s migrací celého softwarového řešení SAP včetně systémů nové generace S/4 HANA Cloud do prostředí Microsoft Azure. NBA díky tomu může modernizovat a zefektivnit další obchodní procesy a rozjet nové projekty zacílené na fanoušky nejlepšího basketbalu na světě.

“RISE with SAP je ucelená platforma, která pomáhá firmám začít s cloudovým řešením a inovovat jejich podnikání bez ohledu na to, v jaké fázi digitální transformace se aktuálně nacházejí. A nejde rozhodně jen o technickou migraci do cloudu, ale o komplexní transformační proces napříč všemi procesy s využitím moderních technologií, datové analýzy i umělé inteligence. NBA je krásným příkladem dlouhodobého partnerství, které je založeno na inovaci, společné vizi a touze posouvat sebe i ostatní dál,“ říká Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

Právě chuť vítězit svět byznysu a sportu dokonale propojuje. Technologie samy o sobě nikoho nespasí, ale mohou být zásadní podporou pro ty, co se chtějí stát šampiony na trhu i na hřišti. Umožňuje jim dělat správná rozhodnutí ve správný čas – což je v dnešní době vždy online.

Směr dalšího stoupání: