Digitalizace nikdy nekončí. Musíme se pořád přizpůsobovat, říká šéf Košík.cz

Zrychlují, automatizují, digitalizují. Druhý největší český online supermarket Košík.cz chce pokračovat v růstu a dobře ví, že bez technologií se to neobejde. „Naučili jsme se, že dokážeme růst chytře a lépe vytěžovat stávající systém. Nové prvky automatizace a digitalizace v tom hrají klíčovou roli,“ říká CEO Košíku Tomáš Jeřábek.

Cestu si Košík prošlapává především vlastním vývojem, přes dva roky mu s transformací pomáhá firemní informační systém SAP. Díky němu a také díky přímé podpoře od softwarové společnosti se už během pandemie povedlo posunout firemní procesy do jiné dimenze – obsloužit mnohonásobně víc zákazníků, zpracovat obrovské objemy dat a reagovat na nové nároky na skladování i přepravu zboží. „Řešení od SAP nám umožnilo rychle modelovat systém a být flexibilnější a dynamičtější,“ popisuje Jeřábek, co předcházelo miliardovým obratům.

Vloni Košík.cz na covidové změny navázal velkým updatem svých služeb. Upravil vyhledávání na webu tak, aby nákup zabral zákazníkům maximálně 15 minut. Vylepšil hledání alternativního zboří, filtrování třeba podle země původu nebo podle složení a také personalizovanou nabídku na míru stálým klientům. Celkově se znovu víc přizpůsobil současnému chování zákazníků. „Stále víc zákazníků nakupuje přes vložení nákupního seznamu anebo pomocí vyhledávání jednotlivých slov," vysvětluje Tomáš Jeřábek.

Zároveň ale přinesl celou řadu dalších funkcí, které výrazně zlepšily zákaznický zážitek. Nově je tak možné provést automatickou online reklamaci v případě, kdy se nákup nepovede nebo doobjednat zboží i do již uzavřených objednávek. „Tohle všechno jsou věci, které přináší velké zlepšení celkového zážitku. A často jsou klíčové pro to, aby u vás nový zákazník zůstal a ten stávající byl spokojený při každém nákupu,” zmiňuje CEO Košíku.

Covid naučil Košík na změny reagovat bleskově

Bleskově reagovat na novou poptávku se supermarket naplno naučil před dvěma lety, kdy mu nové zákazníky přihrál covid a opakované lockdowny. „Najednou se probudíte do nového světa, kdy je ze dne na den poptávka desetkrát větší. Nastavené procesy přestanou fungovat, zákazník se chová jinak, nákupy jsou jiné, všechno je strašně rychlé. To, co jste technologicky plánovali na rok dopředu, se najednou musí stát v podstatě přes noc,“ popsal Tomáš Jeřábek pro Forbes v roce 2020. „Teď už je situace na trhu zase jiná, musíme se pořád přizpůsobovat a zlepšovat naše služby,“ podotýká po dvou letech.

Vloni rozvezli řidiči Košíku nákupy pro zhruba 130 tisíc domácností z celého Česka. A online supermarket výrazně pokročil i v digitalizaci skladu - vytvořil virtuální dvojčata pro 17 tisíc položek, která umožňují simulovat práci s reálným zbožím, modelovat různé scénáře zatížení skladových zón a plánovat naskladňování produktů i jejich nakládání a rozvoz. Ve výsledku by například vozy Košíku měly vyprodukovat o 15 procent méně emisí.

Automatický vozík, jehož součástí je 3D scanner a váha, během hodiny nasnímá a uloží data o stovce položek. Ta se pak doplňují o další parametry. Pickeři díky tomu pracují s fotografiemi zboží a přesnými rozměry. Automatizované linky pak podle dat porovnávají, zda nákup odpovídá předpokládané hmotnosti a velikosti. Pokud něco nesedí, tašky míří na další kontrolu.

Všechno dohromady šetří tisíce hodin lidské práce a zároveň zrychluje online nakupování - během loňského roku Košík zkrátil minimální dobu doručení nákupu o třetinu. „Sklad a jeho efektivita jsou pro nás dlouhodobě hlavním limitem dalšího rozvoje a expanze," říká Jeřábek.

Digitalizace musí být v DNA růstu

Upozorňuje, že rozvoj digitálních služeb nesmí být nahodilý. Vychází z celkové strategie, pečlivé přípravy a promyšleného zacházení s daty. V Košíku celý proces transformace podporuje firemní informační systém SAP S/4HANA. Na jeho implementaci firma pracovala skoro rok a půl. „Udělali jsme při ní mraky chyb a málem jsme se u toho povraždili. Ale dopadlo to super a posunulo nás to zase dál," popisuje Jeřábek.

Moderní firemní ERP systémy totiž dávají podnikům přehled o celém provozu a umožňují jim vytvářet nová řešení, nabízet nové produkty nebo nové způsoby prodeje. Moderní systémy pro real-time analýzu a prezentaci dat zvládají managementu společnosti v reálném čase reportovat produkci i finanční situaci. Navíc umí i simulovat budoucí vývoj a připravovat různé scénáře na další období. Reakce na aktuální vývoj pak může být mnohem pružnější.

V automatizaci pochopitelně hodlá Košík pokračovat, plánuje instalaci dalších stovek metrů pásových dopravníků a vylepšením logistické platformy. Firmě to má pomoci rozšiřovat služby i v dalších regionech. Od jara je Košík znovu dostupný v Ostravě, a navíc také v Havířově a Frýdku-Místku, tedy v aglomeraci, která čítá zhruba čtyři sta tisíc lidí. A nově obsluhuje i Brno.

Směr dalšího stoupání: